Színházi Élet 2020

A Színházi Élet a két világháború között gazdagon illusztrált színházi és művészeti hetilap volt. Alapító-főszerkesztője Incze Sándor kolozsvári hírlapíró. Két nélkülözhetetlen munkatársa Harsányi Zsolt, akkor már neves bestseller író és Korda Sándor (a későbbi Sir Alexander Korda), aki a feljövőfélben lévő mozgókép vonalat képviselte a csapatban, ő vitte a mozi-rovatot a lapnál.

   Az eleinte 3000 példányszámban megjelenő lap egy korabeli dán filmsztár tiszteletére megjelentetett különszámmal elérte a bűvös 10.000 példányos határt. Az első számokért nemigen kapkodtak az olvasók, aztán egy per és azt követő sajtóbotrány következtében országosan ismertté vált. Ettől kezdve  a lap példányszáma egyenesen ívelt felfelé, 1920-ban az 150.000(!) eladott lapot is elérte.

   Oldalain a színházi, társasági, művészi, irodalmi élet számos híressége is szívesen publikált. Például Kellér Dezső, Kálmán Jenő, Karinthy Frigyes, Molnár Ferenc, Szép Ernő, Herczeg Ferenc, Móricz Zsigmond, Szomory Dezső, Kosztolányi Dezső, Örkény István, Somlyó Zoltán.

   Incze szerkesztési elve szerint nem válogatott az olvasókban, hitvallása szerint tájékoztatni kell őket, kedvet csinálni a színdarabokhoz, nem pedig lesújtó kritikákat közölni. Soha sem politizált, nem moralizált, a lap fennállása során egyszer indult ellene sajtóper. A színházi, irodalmi élet mellett a közéleti, társasági eseményekről, a divatról, a sportéletről közölt beszámolói, egyedülálló kordokumentumokat jelentenek.

   Karinthy Frigyes 1920-ban írt egy érdekes publicisztikát „Színházi Élet 2020" címmel. Ebből ragadok ki néhány sort.

   Impresszum. Szerkesztőség: Nagy Budapest, Citadella. Kiadóhivatal: Párizs, London, Berlin. Bécs, New York. Lapszellem: közepesen szabadelvű. Előfizetés 38 Turul és 4 Halandzsa. Minden cikkért az Olvasó felelős.

   A háborút diadalmasan  befejeztük. Ez volt a világtörténelem legutolsó háborúja. Új korszak nyílt, kultúrában, színházvilágban is. Nem járja, hogy Nagy Budapestnek csak 300 színháza van. Drámaírónk megvetik a Mars bolygó irodalmát. Pedig csak velük összefogva tarthatjuk ébren nemzeti szellemünket.

   Meg kell mondanunk őszintén, a Repülő Színházzal nagy bajok vannak. Ez a műintézet , amely korábban megfelelt a színpadi technika törvényeinek, ma már elavult. Állandó a panasz, hogy esténként néhány perccel később ereszkedik le a Gizella téri állomásra, ahol a közönség beszáll. Félórába is beletelik, amíg háromezer méter magasságba emelkedik úgy, hogy az előadást zavarja a kirándulók és postagépek  berregése.

   Munkatársunk meglátogatta a Rudas fürdőben a neves színpadi szerzőt, aki mindannyiunk meleg szimpátiájától kísérve ünnepelte százötvenkettedik születésnapját. Fiatalabb, mint valaha, tele ambícióval, tetterővel.

   Festspiel Bayreuth-ben. Wagner Siegfríed-je ma is monumentálisan hat. Az új hangszerelés villanyfúgákra és  forgatható orgonahegedűkre tökéletesen sikerült. A mű egyetlen hibája  a motívumok egyetemessége, amit vissza lehet vezetni a forrásműre, a Zerkovitz dalokra.

   Szerkesztői üzenetek. A Nemzeti Színház színészei fizetésemelésének tárgyalását tudomásunk szerint jövőre tűzi napirendre a minisztérium. 

 

                                                                      *

Lássuk be, a zseniális író nem mindenben találta el a történelem, a tudomány, a társadalom, a színművészet száz évvel későbbi szituációját, de legalább ellátott 2020-ig.

 

Láng Róbert